söndag 20 oktober 2013

Pesök

Jag sitter på jobbet och väntar på bussen. EN SÖNDAG? Ja. Jag har jobbat. Nu skall jag snart åka till Sanne och ta det lite lugnt. Vila mina knän.

I helgen har Pontus varit här. Vi har kollat en massa avsnitt av Gold Rush Alaska. En bra serie. Vi har också hunnit träna ett gratispass på Friskis & Svettis här i Södertälje. Ett mycket dåligt gym. Och i går var vi på allsvensk innebandy. Forna SSL-lagen Balrog och Järfälla möttes i Botkyrkahallen. 

Det var inte en enda person som applåderade när Balrog kom in på planen. Detta trots att Balrog alltså hade hemmaplan. Alla höll dock tyst när en tyst minut utannonserades. Något troget Balrog-fan hade gått bort. När de ropade ut meddelandet om den tysta minuten ställde sig hela publiken upp. Både jag och Pontus hade keps på oss. Pontus tog direkt av sin. Jag tänkte inte på det först, men när jag såg att Pontus gjorde det så var det ju självklart. Så gör man ju. Det var fint av Pontus att tänka på det tycker jag.

Påföljande match var mycket tät och spännande. Inget skönspel från något av lagen, men det var tuffa närkamper, högt tempo och målmässigt jämnt hela tiden. Domarna hade fullt upp. Pontus sa tidigt i matchen att "detta är en svår match för domarna". Och det var/blev det också. De dömde inte alltid rätt, men de höll en jämn nivå sett till hela matchen.

Om jag skulle bli tvingad att säga ett lag som hade domarna med sig så skulle jag säga Järfälla. Detta tyckte inte Järfällafansen. En riktig lol-gubbe satt framför mig och Pontus och skrek åt domarna och Balrogspelarna hela matchen. Han var ca 45-50 och där med sin familj. En riktig idiot. Och varje gång en Balrogspelare tyckte något om ett domslut skrek han till denne: "Snacka inte så jävla mycket!". Man skall vara rätt dum för att inte förstå det roliga i ett sådant uttalande från en sådan lol-gubbe.

Och i den korta pausen innan sudden death-perioden var det nån arg supporter högt upp på läktaren som skrek åt en av domarna (oklart vilken): "DU E SÅ JEVLA DÅLIG!" Och lol-gubben framför oss skrek "DET HÅLLER JAG MED OM!" Ändå hade hans lag tilldömts två power play de sista fyra minuterna. Under ett av vilka de hade kvitterat. Men han blev aldrig nöjd.

Pontus förklarade efter matchen att det är en annan mentalitet här i Stockholmsområdet. Folk är mycket argare. Det är bara här och i Skutskär som det är så dålig stämning på läktarna. Här för att här är här, och i Skutskär för att de som bor där blir så arga av den sura stanken från pappersbruket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar