onsdag 23 oktober 2013

Den klassiska frågan

Om du gör samma sak varje dag kommer du att märka att små skillnader kan påverka upplevelsen ganska mycket. Jag dricker samma kaffe varje dag. Samma vanliga smak. Det är mysigt men lite tråkigt. Jag har därför börjat variera mig genom att ha två olika koppar. Två koppar med helt olika känsla.

Jag har min vita kopp med två lejon på. En helt vanlig kopp med vertikala kanter och stort öra. Den har lite bälga i sig-känsla. Som ett ölstop. Stort öra. Vertikala kanter.

Jag har också en lånekopp. Den är för gäster som kommer till Scania. Men nu har jag den. Den är brun eller lila. Skitsvårt att se. Den har en böljande känsla. Stor upptill och nedtill smalnar den av. Som den övre halvan av ett timglas. Örat är litet. Du får lov att hålla runt koppen med handen. Ett traditionellt örongrepp är möjligt, men inte preferabelt. Dock bränner du dig inte. Koppen är så pass tjock, och Scaniakaffet så pass svalt, att värmen aldrig når ut. En riktig myskopp är detta. När du vill sitta i mörkret på morgonkvisten och stirra på data och dricka en långsam kopp varmt. Då passar lånekoppen som bäst.

Just nu sitter jag med en liten espressokopp som jag fick av Emil. Jag har gjort en espresso i Nespressokapselmaskinen i fikarummet (OBS: endast tillgänglig för medlemmar i kaffeklubben). Det är en helt annan känsla. Den kan vi gå in på senare. Till dess kan du bara försöka minnas känslan som du kände när du kom in på ett café och var sugen på kaffe OCH espresso, och för första gången insåg att de två inte alls är samma.

Den klassiska frågan som rubriken hintar om? Den är självklart: hur är Coca Cola godast? I glas? Ur burk? Ur glasflaska? Ur plastflaska? Här kommer min rangordning:

1. Ur whiskeyglas
2. Ur glasflaska
3. Ur glas
4. Ur burk
5. Ur plastflaska, även kallad PET-flaska, där PET står för polyetentereftalat (TRANÅS PLASTKURS MOTHER FUCKER!) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar