tisdag 9 april 2013

Måndag: Blindtest av tårta till följd av uppkörningssuccé. Plats: Scania.

Igår på jobbet fick jag gå med svansen mellan bena.

Vid trefikat bjöd Stefan fram tre tårtor. Han hade tagit körkort. Det firas alltid med köpetårta (Scaniastandard). Det var tre olika prinsesstårtor. En vit. En grön (vanlig). Och en rosa. Jag tog av den rosa tårtan eftersom jag vet att jag gillar den bäst. Många tog av alla tre tårtorna men jag försöker "hålla igen lite".

"Rosa tårta är godast", sa jag till Martin och Niklas. "Vad är det för skillnad" undrade nån. "Rosa marsipan är godast" berättade jag. "De smakar samma", sa Martin. Jag höll inte med. "Vad smakar den rosa då?", frågade Martin. "Rosa", tyckte jag. "Så du kan alltså känna skillnad på de här tre marsipanerna?", sa Martin. "Ja säkert", sa jag.

Då ordnades ett blindtest. Martin preparerade tre teskedar med gräddfri marsipan. Det märktes direkt att Niklas var nervös. Han började käbbla när jag organiserade upp smakproven framför mig på en servett. "Ah nu har du tagit på alla skedarna!" sa han. "Nä peta inte på marsipanen!".

För att undvika jäv fick jag Ellinors sjal för ögonen och Stefan assisterade med skedarna. Första skeden. "Vit". Andra skeden. "Rosa". Tredje skeden. "Grön". Alla fel!

Epilog: 

Ellinor fick tillbaka sin sjal.

Martin verkade nöjd men gick med på att blindtest av den här sorten är svåra.

Marcus föredrar fortfarande den rosa tårtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar