lördag 5 april 2014

Potatismysteriet

Förra helgen skaffade jag och Sanne oss en liten kolonilott i Skarpnäck. På lördagen var vi där och rekade och skrev på. Fem lotter fick vi, och två andra spekulanter, se. Sedan skulle vi bestämma oss för vilken vi ville ha. Jag förde en liten topplista i min mobiltelefon. När jag visade listan för Sanne sa hon att hon tyckte samma, i alla fall om nummer ett. Lyckan log sedan när Sanne hade längst kötid och därmed fick välja först.

Redan på söndagen var vi där och påtade lite. Eller. Sanne påtade, eftersom jag var sjuk satt jag bara och läste i en bok. Sannes pappa kom förbi och bjöd på kaffe och te. Vi hittade mycket maskar i jorden. Det är väl bra. Maskar både äter och bajsar jord, har jag hört.

Vi ska sätta lite potatis på vår lott i år. Det kommer bli gott. Men jag tänkte på en sak idag: vad är egentligen potatisens mål i livet? Potatisen är ju själva fröet. Den är alltid i jorden, så varför skjuter den upp en blast och blommor? Blommorna är det knäppaste. Eftersom potatisen är fröet behöver inte potatisen locka till sig bin eller humlor för att sprida sin säd. Så varför har den blommor?

Bara för att vara fin kanske.

Vi har redan hallonbuskar på vår lott förresten. Som alla vet är hallon Sveriges godaste bär. ON THE FLIP SIDE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar