söndag 9 juni 2013

Alltså vad hände med kunden har alltid rätt?

I går åkte jag och Jesper och Pontus för att byta min dammsugare, som har varit trasig i ett par månader. Jag har väntat på att någon skulle komma hit med bil, så att jag på ett enkelt sätt skulle kunna ta mig ut till Moraberg, precis i utkanten av Södertälje. Skönt, tänkte jag. "Nu blir detta äntligen gjort", sa jag till Pontus och Jesper.

Ändå var jag inställd på att det skulle bli jobbigt. Trots att alla elkedjor till största delen säljer skit brukar det aldrig vara speciellt lätt att få någonting för den medföljande garantin. Även om grejen har lagt av helt av sig självt så kan de alltid hitta något som jag har gjort fel. Jag var alltså beredd på skit.

När vi kom till Moraberg kunde de inte ta emot reklamationer där. De höll på att bygga om så de hade inget lager. Ingen personal heller. Det var vad personalen sa i alla fall. Konstigt tyckte jag. Jag försökte låta bli att verka irriterad, eftersom jag vet att butikspersonalen inte har någonting med detta beslut att göra. Men jag tror ändå jag verkade ganska irriterad. 

Personalen på Elgiganten i Moraberg hänvisade i alla fall till Elgiganten i Kungens kurva. Jag var mycket lättad över att vi hade tagit bilen dit. Hade jag kånkat dammsugarhelvetet på bussen dit, och sedan fått det beskedet - då hade jag blivit galen. Men nu var det alltså inte så. Jesper satte sig bakom ratten och körde Polon raka vägen till Kungens kurva.

Väl där gick väl allting bra antar jag. Jag lämnade in dammsugaren och de drog in den på service. Jag blev i och för sig lite irriterad över att jag inte kunde få med mig en ny direkt hem. För inte fan kommer de att laga den. De kommer bara skicka mig en ny. Om de inte (och detta är ändå det mest troliga scenariot) hittar på att felet är något jag har orsakat. Då får jag inte ett skit. Förutom möjligtvis min trasiga dammsugare tillbaka. Vilka fel de kan tänkas hitta? Damm i nån krets antagligen. Eller spår av en vattendroppe på en motor. Kanske luft i insuget. 

En annan sak som gjorde mig lite irriterad var att det tydligen är helt omöjligt för dem att fixa så att dammsugaren skickas till Elgiganten i Södertälje när den är klar. Helt omöjligt! Så här var dialogen mellan mig och den trötta anställda:

Jag: "Går det att fixa så att jag kan hämta dammsugaren i Södertälje när den är klar?"
Trött anställd: "Nej den kommer skickas tillbaka hit när den är klar."
Jag: "Och då kan ni inte skicka den till Elgiganten i Södertälje?"
Trött anställd: "Nej det går inte."
Jag: "Och servicestället som ni skickar den till, de kan inte skicka den till Södertälje istället för hit?"
Trött anställd: "Nej. De skickar den tillbaka till oss."
Jag: "Jaha."
Trött anställd: "Det går att ordna så att den kommer hem till dig, men då får du betala för leveransen."
Jag: "Nej."
Trött anställd: "Du kan ju välja att inte lämna in den nu, och lämna in den i Södertälje senare."
Jag: "Nej."

Jag kan bli helt galen på sånt här. Om de inte kan erbjuda en service på det ena varuhuset, utan hänvisar till ett annat ställe - då ska väl fan det stället kunna erbjuda samma service som det första. Och inställningen att det inte går? Vem fan är det som håller i personalutbildningarna på Elgiganten? En vägg? 

Ni kanske undrar hur lång tid det tar för mig att åka fram och tillbaka till Kungens kurva för att hämta dammsugaren? Först en kvart att gå till bussen, sen en timme på bussen, sen tio minuter att gå till varuhuset. Sen allt baklänges, plus vänta på bussen i kungens kurva. Ska vi säga tre och en halv timme?  

Det blir en kul dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar