tisdag 8 november 2011

Chokladbitsminnen osv...

Idag gick jag till Ica efter jobbet. Som vanligt. Jag köpte mat och en chokladbit att äta på vägen hem. Det är något som jag har börjat med de senaste två åren. Att köpa en chokladbit alltså. Det är självklart ingen god vana, den är dyr och ohälsosam, men likväl en vana som jag gillar. Det är mysigt att gå hem från affären sakta, lyssna på Ring P1 och äta en liten bit Lion eller Snickers.

En gång när jag var liten kom pappa och hämtade mig efter fritids. Jag tror att det var när han fortfarande jobbade på samma fritids, men att han hade varit uppe på Mars (en annan del av skolan) och gjort något. När han hade gjort något där kom han i alla fall och hämtade mig. Jag är inte säker på följande, men jag tror att han fortfarande hade sin cykel kvar uppe vid Mars, och att vi gick upp dit för att hämta den. På vägen dit delade vi på en dubbel-Japp som pappa hade köpt och sen åkte jag på pakethållaren hem.

Jag tyckte det var spännande att åka pakethållare när jag var liten. En annan gång som jag minns att jag fick göra det var efter en klassfest. Pappa hämtade mig när festen slutade vid tie, och så fick jag åka bakpå. Jag har lite mer kul att berätta om pakethållare faktiskt. Det tar jag nog imorgon, eller i alla fall den här veckan. Nu är det ju chokladbitar det handlar om!

En annan gång, i ettan på lågstadiet, hittade jag och min bästa kompis Henrik Palm en dubbel-Daim bakom träslöjden på väg till gympan. Vi visade den för vår lärarinna. Hon kollade så att den inte var öppnad, sen fick vi tillbaka den. Men vi fick inte äta den förens vi kom hem. Det fick vi lova. Senare sågs vi hemma hos Henrik och lyssnade på min Bert-skiva och åt upp Daimen. Efter typ två år flyttade Henriks familj till ett annat område och vi sågs inte så mycket mer. Två gånger sedan dess har jag sett Henrik i Stockholm men jag har inte sagt hej.

Dubbel-Daim är också ett ord som folk brukar be dalmasar säga på dalmål. Just for laughs.

Det är svårt att säga vilken som är den godaste chokladbiten. Det beror ju på situationen liksom. Till jul är det alltid godast med de allra minsta kexchokladkakorna. När jag var liten köpte vi alltid jättemycket godis till jul, och de bitarna som jag gillade bäst var kexchokladen. En av de jularna som jag kommer ihåg bäst är 1998. Då fick Pontus Heroes III i julklapp och vi satt uppe sent och drack julmust, åt godis och spelade. En bra julafton.

En annan jul gjorde vi eget julgodis med apelsinskal i. Det låg på balkongen jättelänge men blev ändå inget bra. Synd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar