fredag 20 december 2013

Jag blir så otroligt trött och arg

Vad är egentligen nazisters problem? Det är så otroligt obegripligt för mig.

Deras åsikter och tro är så i grunden dum att det svindlar för ögonen på mig. Och efter att ha varit inne på några nationalistiska hemsidor börjar jag tro att de flesta nazister också upplever samma känsla. Hemsidorna drivs av skribenter som alla använder sig av ungefär samma språk. Konstiga gamla ord som knappt används nu längre, och som troligtvis inte förstås av en majoritet av hemsidornas besökare. Underliga och konstiga formuleringar. Troligtvis för att få texterna att verka bättre skrivna än vad de faktiskt är. Troligtvis för att vagga in läsarna i någon slags känsla av att den här personen vet verkligen vad hen pratar om.

Och troligtvis är detta en väl genomtänkt strategi. Artikelförfattarna är troligtvis lika medvetna som jag om att det fåtal personer som är inne på hemsidan i syfte att läsa "sanningar" är så dumma att de kommer gå på den enkla finten. Att de kommer tro att artikelförfattaren vet vad hen snackar om. Och för er som upprörs över att jag här kallar dem för dumma: för alla utom nazisterna själva är det ren fakta. För hur kan en människa, utan att vara dum, på fullaste allvar tycka att det är skillnad på människa och människa? Hur kan en människa, utan att vara dum, på fullaste allvar hävda att förintelsen aldrig har ägt rum?

Och detta skriver jag med risk för att själv framstå som dum, i det avseendet att jag avfärdar människor med den typen av avvikande åsikter som dumma. Men jag tycker det. I min bok är de dumma.

Den senaste veckans händelser i Kärrtorp har gjort mig oroad. Människor som är för en "strängare" invandringspolitik är en sak. De människorna känns (i viss utsträckning) nåbara. Däremot de människorna som bara hatar. De som inte tycker att alla människor är lika mycket värda. De som tror att våld är vägen framåt. De känns helt onåbara.

Och jag känner mig så otroligt svamlig när jag skriver det här. Hur mycket jag än försöker att samla tankarna så bara snurrar det runt. Av ilska. Av trötthet.

Jag ska gå på den uppföljande demonstrationen i Kärrtorp på söndag. Jag har en bokad bussbiljett till Falun klockan elva på söndag. Ej ombokningsbar, men jag bokar en ny.

Jag hade inte tänkt att gå på demonstrationen. Jag har tänkt att jag skulle vilja gå, men att jag ju har en resa bokad. Men nu har jag ångrat mig. Det är fel inställning. Rätt inställning är att vilja gå dit, och sedan göra det.

Inga rasister på våra gator, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar