fredag 13 december 2013

En strikt diet av fet mat, socker och Zumba

I morse gick jag upp klockan 02. Vaknade och kunde inte somna om. Inte på hela natten. Klockan 05 gick jag och duschade. Sen åkte jag hit. Till jobbet. Det enda positiva med att åka till jobbet så tidigt är att ingen annan åker till jobbet så tidigt. Det är lugnt på bussen. Lugnt på kontoret.

I eftermiddag skall jag åka till Linköping och min gode vän Jesper C. Klockan 1638 går Snälltåget från station Södertälje Syd. För er som inte vet så är det Veolias fjärrtåg som har bytt namn till Snälltåget. Oförklarligt. Det låter töntigt och oprofessionellt.

På de tågen sitter du tillsammans med sex andra människor i en sovkupé. Tre pers sitter på en säng, tre på en annan mittemot. Ganska otrevligt tycker jag. Jag blir alltid svettig av att sitta så tätt inpå fem andra. Inte ens ett armstöd har du som skydd mot vad otrevligheter du nu får bredvid dig.

I sensomras, när jag åkte sträckan Linköping-Stockholm, fick jag sitta i samma kupé som en man som stank brandrök. Det var asvarmt i kupén och solen låg på genom fönstret. Jag var bakis. Svetten bara rann. Mitt emot mig satt två torra ungdomar med IOGT-NTO-läger-t-shirts och såg på mig med ogillande ögon. Jag flydde ut i bistron. Där var det fullt på varenda stol. Mina vingliga ben klarade inte av de spårinducerade gungningarna i Veolias usla tågvagnar, så jag fick snart leta mig tillbaka till min kupéplats igen.

Otrevlig resa.

Men det är mycket billigare än att åka med SJ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar