onsdag 22 februari 2012

På kurs

Gick på en utbildning idag och lärde mig om Scanias produkter. Jag kunde redan det mesta som sades om lastbilar. Övrigt, bussar och motorer med mera, togs upp efter lunch. Då var jag lite trött, så jag hängde inte med på riktigt allt. Sista timmen kom jag av mig totalt. Ritade bara lite bläckfiskar i kursmaterialet.



Missade bara lite om växellådor.

Kursledaren hade gått på Scanias industrigymnasium, jobbat på Scania i hela sitt liv och jobbade nu som lärare på industrigymnasiet. På senare tid har gymnasiets ansökningssiffror dalat, något som han inte kunde förstå. Han sa att han inte fattade varför Södertäljeungarna läste samhäll och sånt, när de ändå hamnar på Scania i slutändan. Ha ha.

En deltagare på kursen frågade om alla lärare på industrigymnasiet var internrekryterade, från Scania. Svaret på den frågan var att alla var det, utom de som undervisade i kärnämnena - "där krävs lite mer specifika kvalifikationer". Ett par PowerPoint-slides in på min utbildning insåg jag att de där speciella kvalifikationerna måste vara förmågan att inte särskriva. Syd korea.

Något jag också insåg, ca under kursens fjärde timme, är att jag hatar alla IKEA-skämt som utgår ifrån att alla delar inte finns med i kartongen. Jag har aldrig kommit hem från IKEA med annat än kompletta möbler.

Allt som allt känner jag att jag har haft alldeles för mycket tid för eftertanke idag.

1 kommentar: